Vi sejlede fra Pandan Island klokken 930,
& denne gang hele vejen til kajen, da der nu atter var almindelig
vandstand
.Det var planlagt at vi kunne gå rundt for at handle 1 times tid,
hvilket vi fik overtalt Jojo til at forkorte til ½ time. Vi gik ind mod bymidten, mens vi
osede uden rigtig at købe noget. Til sidst var vi kommet ret langt fra mødestedet på
havnen & der var kun 5 min, til aftalt afgang, så vi sprang på en trehjulet
scootertaxi. Bente & Tilde tog plads i den lille sidekabine, mens jeg satte mig
sidelæns bagpå biken. Vi fik en lille sightseeing med i prisen, 20 pesos, så han fik en
halvtredser, da vi ankom i rette tid. Jojo havde denne gang lejet en Jeepney, noget jeg
hele tiden havde glædet mig til at prøve. De andre havde taget plads i Jeepneyén, så
der var fyldt bagtil, da Bente & Tilde kom ombord, så jeg fik lov at blive CO-driver.
En jeepney har 3 instrumenter : benzin-, temperatur-, & olietryksmåler. Hvor stærkt
vi kørte er en skønssag, & i & for sig irrelevant, da der ikke er
fartbegrænsning. Forruden er en spalte på omkring 30 cm. i højden, når solskygge &
tingeltangel & jomfru Mariaér er trukket fra. Affjedring er en by i Rusland, &
komfort er noget man kun har hørt omtalt, men det var rigtigt sjovt at prøve.
Da vi nåede et par hundrede meter fra der´, hvor
vejen var skyllet væk, stoppede vi ved nogle få hytter
. Det viste sig at det var her
bjergfolkene boede. Vi havde kørt igennem på udturen men havde ikke bidt mærke i det.
Der stod en lille meget sky skare & kikkede forlegent på os. En ung pige på omkring
10-12 år, for genert til at fortælle sit eget navn, var ved at være giftefærdig -
oversatte Jojo fra landsbyældsten. Deres måde at arrangere ægteskab foregik således.
Hvis en familie havde 3 sønner & en anden familie 3 døtre, blev disse sat sammen i
en hytte. Efter et par døgn kunne et par forlade hytten, senere endnu et, & det par
der sidst forlod hytten, skulle så gennemføre de to familiers indgåede ægtepagt. Very
fancy! Jeg spurgte 2 gange for at se om jeg havde forstået det korrekt, det påstod de.
Jeg tog et billede af dem & et af hytterne på afstand, hvorefter jeg gemte kameraet
væk, mens andre til min store afsky fo´r rundt & filmede ind i hytterne. Jeg var da
nysgerrig nok til at kigge ind i en hytte, men det var at gå dem for nær, følte jeg. Vi
havde indkøbt en sæk med 25 kg. ris, samt brød & kager for resten, så da nogle
ville have vi skulle løbe rundt for at dele det ud hver især, skyndte jeg mig væk. Det
var bare for meget. Vi fik fat i landsbyældsten & aftalte, at han måtte
sørge for en fair fordeling. Det var rystende at se deres kummerlige kår, men at skulle
agere julemand, der satte jeg grænsen, jeg skulle bare væk så hurtigt som
muligt. At de havde fået ris til hele byens forbrug i en uge var helt fint, men jeg kunne
ikke acceptere måden besøget udviklede sig på.
Vi kom endelig afsted, & måtte atter gå over
det enorme jordskred, hvorefter vi lejede vores egen bus. Igen gik det over stok &
sten, gennem strømme & forcerende mindre vandløb til Mamburao
. En tur på 3 timer,
hvor jeg stod i/hang ud af den åbne fordør det meste af vejen, fordi det var sjovt
& fordi jeg havde dårligt udsyn fra min siddeplads. Filippinerne elsker at vinke til
folk & råbe "Hey sir " & de forventer selvfølgelig at man vinker
tilbage, så her fik jeg vinket mig til en halv tennisalbue. Det var dog lidt synd for de
filippinoer der stod & ventede på bussen, & vinkede den an. De så noget befippet
ud når den bare drønede videre & de stod tilbage i en kolo enorm støvsky, nogen
gange i deres pæneste tøj.
På halvvejen til Mamburao, kom vi pludselig til et
sted, hvor en jeepney var røget af vejen & lå ret på taget. Der var heldigvis ingen
tilskadekomne, da der kun havde været få med. Uheldet skyldtes en dækeksplosion der
havde taget føret fra chaufføren. Selv jeepneyén så ud til at den var lagt der meget
forsigtigt, & bare skulle vendes & hives op på vejen igen, for at fortsætte
efter et dækskifte. De er som tidligere nævnt ikke lavet af samme pladetykkelse som
herhjemme.
I Mamburao tankede vi op, mens de fleste rygere fik
sig en smøg, & fik strækket benene, det var jeg ikke helt glad for, da der stank
tykt af benzin. Selv var jeg oppe for at inspicere taget på bussen, men da der kun var en
lille håndliste rundt kanten, besluttede jeg at det var trods alt for spændende,
vejforhold & hastighed taget i betragtning, selv om filippinoerne gerne sad der. Så
jeg slog mig til tåls med min dørudsigt.
Vi fik ikke nedsat vores timeophold i Mamburao, da
chaufførerne skulle have deres pause & frokost. Vi gik atter en tur rundt mellem
boderne & jeg købte et farverigt vandtæt Fila ur (Vi får se !) til 300 pesos. Turen
til Wawa tog omtrent 1 time gennem et mindre kuperet terræn, med tusindvis af rismarker
& vandhuller med hvilende eller mudderbadende vandbøfler. I Wawa ventede vi ca. 15
minutter, på en af Coco beach´s 3 store bancaér. Vi prøvede at samle lidt sammen til
Jojo, men mange sagde de allerede havde givet 75 pesos, (penge der var aftalt til at købe
bussernes restpladser) så det blev en fiasko. Det var flovt at give ham 413 pesos samlet
ind blandt 22 mennesker, da hver der ville være med gav 50 pesos, mens de 13 pesos var
resten fra en familie på 4 personer !
Oppe i bjergene nord for Wawa, var der gang i et
temmelig uhyggeligt tordenvejr. Da det blæste temmelig godt & søen var høj, måtte
vi en af gangen tage turen over en meget stejl, hoppende & vuggende landgangsbro som
alle bancaér er udstyret med. De små har et bræt med lister til at give fodfæste, de
store, en noget større med tovværksgelænder i den ene side. Alle kom dog med møje
sikkert ombord, hvilket jeg ikke havde troet, da alle ikke var lige let til bens.
Vi fik rullet siderne ned på båden for at tage den
værste sø, der stod ind fra siden da vi skulle sejle skråt til bølgerne, for at holde
kursen til Coco. Jojo havde indkøbt 3 liter coca cola, 3 liter rom, samt plastikkrus, så
der var et per par, så det blev jo en hyggelig tur tilbage til Coco, mens Jojo & jeg
morede os over "miss overdriving" , uden det gik op for resten hvem det var.
Den sidste halve time, fra Bayanna beach & ned
gennem Manilla channel til Batangas channel, blev jeg styrmand for en kort bemærkning, da
de hørte at jeg var sejler, & trængte til en pause. Det var sjovt at føre banca.
Da mandskabet havde bragt os
sikkert i land, blev alle enige om at slutte med en Happy hour, som Jojo & kaptajnen
havde lovet at vi ville ankomme rettidigt til. Vi var jo blevet rystet tættere sammen,
& havde det rart i hinandens selskab. Efter aftensmaden, så vi lørdagsunderholdning,
mens jeg skrev dagbog med en enkelt
øl. Jeg var kommet tre dage bagud, da jeg ikke havde min bog med til Pandan Island. Det
blev til en enkelt nightcab på Vera, inden vi tørnede ind kl. 300
. |